Τέλος πλόων σε σκάφη από 12 μέτρα και άνω

Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@pegasus.gr

Το αργότερο έως τις 20 Σεπτεμβρίου αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο για τον θαλάσσιο τουρισμό ώστε να μην χαθεί καθόλου χρόνος και η κυβέρνηση να εκμεταλλευθεί στο έπακρον τα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει από τον συγκεκριμένο κλάδο.

Παράλληλα το νομοσχέδιο θα δώσει τη δυνατότητα στον Έλληνα να ξαναχρησιμοποιήσει το παροπλισμένο του σκάφος ενώ το Τέλος Πλόων θα επιβάλεται σε σκάφη άνω των 12 μέτρων.

Ωστόσο η φορολόγηση των σκαφών θα γίνεται από το πρώτο μέτρο αλλά ο κ. Βαρβιτσιώτης δήλωσε στην «ΗτΣ» πως «το γενικότερο πλαίσιο θα πρέπει να είναι στην κατεύθυνση προσέλκυσης σκάφων στην ελληνική σημαία και να μην είναι τιμωρητικού χαρακτήρα. Στόχος μας είναι να αυξήσουμε τον αριθμό των σκαφών αναψυχής που επιλέγουν τη σημαία μας, και, παράλληλα, να επιτύχουμε σημαντική άνοδο στα έσοδα της χώρας από τον κλάδο αυτό.» Από την άλλη μεριά θα δίνεται η δυνατότητα στους ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής που πληρούν κάποιες βασικές προϋποθέσεις να τα νοικιάζουν αλλά θα καταβάλουν Τέλος Πλόων και ΦΠΑ στις αγοραπωλησίες των σκαφών που δεν είναι επαγγελματικά. Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΗτΣ» το νομοσχέδιο έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και βασικός του στόχος είναι η βελτίωση του θεσμικού πλαισίου για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού.

Αλλωστε όπως τόνισε «ΗτΣ» ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης ο θαλάσσιος τουρισμός θα μπορούσε να αποφέρει πολύ μεγαλύτερα οφέλη από ό,τι μέχρι σήμερα και επομένως τα περιθώρια υπάρχουν και αυτό που πρέπει να κάνουμε από την πλευρά μας είναι «να προχωρήσουμε άμεσα σε απλές, λειτουργικές μεταρρυθμίσεις, προκειμένου να μεγιστοποιήσουμε τα οφέλη.»

Ο κ. Βαρβιτσιώτης εκτιμά πως το σχέδιο νόμου θα κατατεθεί στη Βουλή το αργότερο έως τις 20 Σεπτεμβρίου και θα έχει αναπτυξιακό και φιλελεύθερο χαρακτήρα καταργώντας πάρα πολλές γραφειοκρατικές αγκυλώσεις της προηγούμενης νομοθεσίας.

Βασικοί στόχοι του υπουργού Ναυτιλίας είναι η ενίσχυση της αναταγωνιστικότητας της Ελληνικής Σημαίας μέσω της ελαχιστοποίησης και απλούστευσης των γραφειοκρατικών διαδικασιών, η ευελιξία στο θεσμικό πλαίσιο για την πλήρη αξιοποίηση των ελληνικών σκαφών επαγγελματικών και ιδιωτικών και η παροχή κινήτρων για την άνθιση του κλάδου.

O κ. Βαρβιτσιώτης σε συνεχή διαβούλευση με το συναρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης αλλά και εκπροσώπους του χώρου προσπάθησε ώστε το τελικό νομοσχέδιο να αντιμετωπίζει με σαφήνεια τις παθογένειες του κλάδου των ιδιωτικών σκαφών αναψυχής αλλά και ο κλάδος να αποφέρει τα προσδοκώμενα έσοδα και να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας στην ελληνική οικονομία. Οσον αφορά στο μέτρο εισαγωγής Τέλος Πλόων ο υπουργός θεωρεί πως δεν είναι παράλογο αλλά ο κλάδος χρειάζεται ένα Τέλος οικονομικό, ανταγωνιστικό και απλό το οποίο μπορεί να καταβάλει ο ιδιοκτήτης κάποιου σκάφους. Παράλληλα ο κ. Βαρβιτσιώτης εκτιμά πως το βασικό για την προσέλκυση πλοίων είναι το φορολογικό καθεστώς.

Οι ρυθμίσεις που εξετάζονται
Μεταξύ των γραφειοκρατικών αγκυλώσεων που έχει εντοπίσει ο υπουργός Ναυτιλίας και επιχειρεί να τις καταργήσει ή να τις απλοποιήσει περιλαμβάνονται τα εξής:

  • Απλοποίηση της διαδικασίας εγγραφής στην ελληνική σημαία.
  • Ολα τα σκάφη που πληρούν κάποιες κοινές τυπικές προϋποθέσεις να μπορούν να ναυλώνονται.
  • Το ναυλοσύμφωνο να μπορεί να υποβάλλεται ηλεκτρονικά και να μην υπάρχει διαδικασία απόπλου.
  • Να δίνεται η δυνατότητα στο ενοικιαζόμενο σκάφος να φεύγει χωρίς επιβάτες.
  • Ανταγωνιστικό ελληνικό νηολόγιο.
  • Σύστημα μηχανογράφησης για την καταγραφή και τον έλεγχο πλόων.
  • Κατάργηση υποχρέωσης απόπλου-κατάπλου και ετύπου ΕΕΠΣΕΠΑ (λίστα επιβατών).
  • Απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης και κίνησης ελληνικών και επαγγελματικών σκαφών.
  • Παροχή κινήτρων στα σκάφη που ελλιμενίζονται μόνιμα στην Ελλάδα (έκπτωση 30%).
  • Στα επαγγελματικά – τουριστικά σκάφη έκπτωση 50% στον φόρο.
  • Να μειωθεί το κόστος έκδοσης άδειας επαγγελματικού αλλά και ο φόρος.
  • Εφόσον διατηρηθεί η υποχρέωση έκδοσης άδειας επαγγελματικού, η τυχόν ανάκλησή της να μην έχει αναδρομική ισχύ και η μη έγκαιρη ανανέωσή της να τιμωρείται με πρόστιμο.
  • Εαν ένα σκάφος είναι παροπλισμένο να σταματά και η υποχρέωση ελάχιστων ημερών ετήσιας ναύλωσης.
  • Μετά τα 20 χρόνια με άδεια επαγγελματικού σκάφους να υπάρχει απαλλαγή υποχρέωσης καταβολής ΦΠΑ σε περίπτωση πώλησης ή παύσης επαγγελματικότητας.
  • Οι εκκαθαρίσεις του ΝΑΤ να γίνονται το αργότερο σε ετήσια βάση.
  • Πέραν των οργανικών συνθέσεων, το υπόλοιπο του πληρώματος επαγγελματικών και ιδιωτικών σκαφών να μπορούν να προσλαμβάνονται με Εθνική Συλλογική Σύμβαση και να εντάσσονται στο ΙΚΑ (ΟΑΕΕ).
  • Να μπορούν να πληρώματα να χρησιμοποιούνται για εργασίες συντήρησης και επισκευών ώστε να μην απολύονται κατά την χειμερινή περίοδο.
  • Να δοθεί προτεραιότητα ελλιμενισμού σε λιμάνια της χώρας.
  • Ανανέωση άδειας ανά 5ετία και όχι ανά 2ετία.
  • Μείωση του ΦΠΑ για την απόκτηση σκάφους με βάση συντελεστές ανταγωνιστικών κρατών.
  • Δημιουργία μητρώου σκαφών αναψυχής.
  • Ο Ελληνας να ξαναχρησιμοποιήσει το παροπλισμένο του σκάφος.
  • Κατάργηση της διάκρισης σκαφών σε ιδιωτικά και επαγγελματικά αλλά δεν θα μπορούν να ενοικιάζονται τα ιδιωτικά σκάφη που δεν έχουν καταβάλει τον ΦΠΑ.
  • Υπόχρεος για την προσκόμιση του ναυλοσυμφώνου δεν θα είναι ο ναυλωτής αλλά ο ιδιοκτήτης του σκάφους ή οποιοσδήποτε τρίτος ο οποίος θα φέρει απλή εξουσιοδοτήση από τον ιδιοκτήτη. Υπόχρεος για την τήρηση των στοιχείων θα είναι ο πλοιοκτήτης.
  • Σκάφη μέχρι τα 24 μέτρα υπάγονται στο καθεστώς «Bareboat» δηλαδή χωρίς προβλεπόμενο πλήρωμα.
  • Το Τέλος Πλόων θα εφαρμόζεται για τα σκάφη αναψυχής άνω των 12 μέτρων αλλά η φορολόγηση θα γίνεται από το πρώτο μέτρο.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία στην Ε.Ε.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία στην Ευρώπη είναι ένας δυναμικός και ανταγωνιστικός τομέας και με σημαντική συμβολή στην ευρωπαϊκή οικονομία. Ο κλάδος αποτελείται από ναυπηγεία, κατασκευαστές κινητήρων, κατασκευαστές εξοπλισμού και αποτελείται από περίπου 32.000 επιχειρήσεις, που απασχολεί άμεσα πάνω από 280.000 άτομα.

Πριν από την οικονομική κρίση, η ναυτιλιακή βιομηχανία πέτυχε μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 6% και κύκλο εργασιών πάνω από 23 δισ. ευρώ ενώ σήμερα ο κύκλος εργασιών της είναι περίπου 20 δισ. ευρώ.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία αποτελείται κυρίως από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (97% των επιχειρήσεων είναι ΜΜΕ) και ένα μικρό αριθμό μεγάλων εταιρειών (πάνω από 1.000 εργαζομένους).

Με περισσότερα από 27.000 χλμ. εσωτερικών πλωτών οδών και περισσότερα από 70.000 χλμ. ακτογραμμής, η Ευρώπη προσφέρει το ιδανικό περιβάλλον για τα 48 εκατομμύρια Ευρωπαίους πολίτες που συμμετέχουν τακτικά σε ψυχαγωγικές δραστηριότητες στη θαλάσσα (36 εκατομμύρια των οποίων είναι λάτρεις της θάλασσας), καθώς και τους αμέτρητους αριθμούς των τουριστών. Πάνω από 6 εκατομμύρια σκάφη φυλάσσονται σε ευρωπαϊκά ύδατα, ενώ 4.500 μαρίνες παρέχουν 1,75 εκατ. κλινών τόσο στο εσωτερικό όσο και στις παράκτιες περιοχές.

πηγή: imerisia.gr

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s